23 May 2015

its a fate :)

fate? okay kau percaya fate kau? yelah, jodoh hidup mati rezeki semua fate yang kita pun tak tahu kan? aku percaya sangat-sangat dengan fate aku. dah fate, nak buat macam mana. redha tu lagi baik. terima dengan ikhlas dan hati yang terbuka. aku redha lah if dah memang fate aku macam tu. maybe ada hikmah kenapa allah taala tu takdirkan macam tu.

kita semua akan mati. cuma tak tahu bila. kalau kita tahu bila tarikh kematian kita, maybe semua tak fikirkan hal dunia sekarang ni. betapa banyaknya kekhilafan kita. betapa terasa kerdil nya diri aku dekat dunia dan di mata allah. ada hikmah kenapa allah masih panjangkan umur kita, pinjam kan udaranya untuk kita terus menghirup dan menghembus nafas sebaik mungkin. itu kerana allah masih memberi kita peluang untuk kita pulang kejalannya.

terlalu sibukkan hal dunia. kadang kita terlepas pandang malah terlupa pada maha pencipta. kekhilafan manusia. terlalu leka dan mudah digoda. pendirian yang tidak tetap apatah lagi imannya, tapi tidak lah semua.

soal jodoh. biarlah allah yang tentukan segalanya. kadang selalu hati merungut, alangkah bagusnya andai kita mampu tahu siapa jodoh kita. tak perlu bersusah payah, sakit hati, dan segala rasa yang kita tak mahu langsung rasa, kalau bolehlaa. tapi siapa kita untuk meminta allah memakbulkan permintaan kita sedang permintaan allah yang senang tu pun kita selalu terlupa.

bercinta berpuluh tahun pun belum tentu dia jodoh kita. berjumpa sehari, tau-tau je dia jodoh kita. fate kan? mana kita nak tahu. bercinta setahun, putus ditengah jalan, 10 tahun kemudian berjumpa kembali, terus je kahwin ha. itu pun jodoh jugak.

so aku percaya. allah dah susun cantik-cantik, molek-molek jalan hidup kita. benci mana pun kita pada dia, kalau dah tertulis dia jodoh kita, dia tetap akan jadi jodoh kita. sayang macam manapun, sampai ke langit biru, tapi kalau allah kata dia bukan jodoh kita, dia tetap bukan kita punya. so, kena redha.

allah beri kita dugaan sebab allah tahu kita kuat dan mampu hadapi dugaan tu. kita kena jadi orang yang lebih banyak sabar dari marah. cuba untuk kawal hati dan diri kita sebaik mungkin.

allah pinjamkan rasa sayangnya pada kita. aku pun bukanlah seorang yang baik. tak ada manusia yang perfect dekat bumi allah ni. semua orang impikan pasangan yang perfect. awak tau tak? tu semua mimpi je. kita takkan mampu jumpa yang perfect. mostly akan dapat partner yang ada kekurangan, jadi kita yang akan melengkapi kekurangan itu. so, same-samelah saling melengkapi. kita pun bukanlah perfect kan.

mengenali dengan ramai jenis manusia, membuatkan aku lebih berhati-hati dalam memilih life partner. bak kata kak june ''jaja bukan lah seorang yang memilih pun tapi dia ni ibarat tapis air kopi sampai tinggal hampas je'' huu dasyatt statement kak june. macam dialog drama melayu petang-petang. ceyt.

yeah. aku bukanlah seorang yang choosy sangat pun. maybe sebab terlalu banyak sangat issue people nowadays like poligami, divorced or else. banyak sangat issue sekarang ni. aku tak blame lelaki. kadang perempuan pun ada buat hal jugak. well, zaman sekarang macam style fair & square.

aku pun sometime do mistake jugak dengan perangai aku yang degil and keras kepala sangat ni. well, aries kan and last sibling pulak tu. memang tak dan lah if im easy to surrender. siapa je yang boleh tahan dengan . perangai teruk aku ni. susah lelaki nak stay and go dengan perangai aku ni.

ego tu memanng top number lah. kalah lelaki punya ego. entah, aku pun taktau kenapa payah sangat nak buang rasa ego yang semak otak sangat ni. eleh, bukan susa. nak dengan taknak je kan. hm. bukan tanak actually, fobia pun ada jugak.

imagine lah, bukan sekali dua hati ni terobekk. cewahh. berkali-kali jugak lah. so im always remind my own self, beware with any guys. dalam peringkat umur aku macam ni and tambah pulak situation yang aku pernah hadap before this, aku lebih pegang prinsip ''if kau rasa nak stay, stay. if not, its okay''

no. bukan aku berlagak ke apa. you know? zaman sekarang, allah bagi cash. hari ni kita buat orang, esok kita dapat balasannya. like, what you give you'll get back. scary tau kalau dengar benda tu keluar dari mulut orang. macam sumpahan pun ada. tapi kadang orang tak faham kenapa kita buat macam tu.

semua orang ada reason why. sometime kita taktau nak describe and explain the real situation is. yelah, dalam keadaan celaru and stuck mind macam tu. kena pulak dengan orang yang memang tak reti nak explain macam aku ni ha. kadang bila kau try nak explain, orang selalu salah faham. walhal, ''i didnt mean it men!'' tapi nak buat macam mana kan.

eh aku macam lari tajuk sikit ea? lol.

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................




okay aku sambung balik pasal fate tadi tu. soal rezeki pulak. kalau tak usaha, mana nak datang rezeki tu kan? tapi kadang tengok jugak usaha yang macam mana. ikhlas ke tidak. redha ke tidak. semua tu kita kena ambil kira. kadang kita berusaha bagai nak mati. kerja siang malam. study dari subuh sampai ke isya'. kalau allah kata tu bukan rezeki kita, maka bukan lah. sebab  tu kita kena banyak bersabar. in sha allah. rezeki tu ada. allah simpan banyak untuk kita. kena lebih banyak muhasabah diri and mintak petunjuk-Nya. amin.

so percaya lah pada takdir allah. allah tahu apa yang terbaik untuk kita :')









counting days :)

38 weeks. ibu and papa nervous and cant wait to see you soon. welcome bebiboy. we waiting for you. hope everything gonna be okay and ...