03 June 2015

bukan perempuan baik-baik.

hidup kadang complicated. kadang aku pun rasa diri aku complicated. eh tak, kawan baik kata aku tak complicated cuma predictable katanya. hidup pun kadang predictable jugak. susah nak diramalkan kadang.

banyak yang susah sebenarnya dalam hidup aku. banyak nak mampos. benda yang orang fikir cuma ada dalam drama-drama bangang di kaca tv. tapi kena kuat. kuat sehabis mungkin. sampai tinggal titisan keringat terakhir pun aku masih perlu berjuang untuk bernafas. berjuang untuk hadap setiap kesusahan aku.

orang kata ukur baju dibadan sendiri. aku sendiri yang nak pakai? kenapa perlu ukur dibadan orang? biar renyuk teruk, biar fesyen tu tidak lagi diguna pakai. berabad zaman punya baju. ukurlah, pakailah di badan sendiri. baru aku tahu erti menghargai.

aku jenis bukan yang punya ramai kawan. boleh dikira pakai 10 jari runcing ni. bukan memilih. entah. kadang orang salah tafsir. jenis aku kalau rasa kau nak kawan, terima buruk baik aku. bukan hati tisu nak aku jaga hati kau sebaik mungkin. habis hati aku? walau kadang keras aku macam batu. tapi still bole tolerate. walau aku kadang jenis tak kisah, terima apa saja tapi tak bermakna aku bodoh. lebih kepada menjaga relation.

aku pernah dilabel bukan perempuan baik-baik. aku tak pernah kisah apa mereka kata malah tak pernah tanya kenapa. ah manusia. tak pernah puas hati dengan orang sekeliling dia. masing-masing bersaing siapa lebih baik. aku tak pernah minta orang pandang aku perempuan yang baik-baik.

biarkan mereka berebutkan label itu. kalau semua mahu jadi perempuan baik-baik, siapa mahu jadi perempuan yang bukan baik-baik? aku lah !

hidup cuma ada dua pilihan. dipilih atau memilih. dipilih itu takdir. dah memang ditakdirkan jalan hidup kau. redha dan menerima. memilih itu keputusan apa yang kau mahu dalam hidup. dan lihat di penghujungnya. apa yang kau pilih itu baik atau teruk.

kau dan siapa saja punya hak. hak untuk menilai baik buruk aku. perempuan yang baik kah? perempuan yang jahatkah? terpulang. tapi sebelum kau teruskan menilai diri aku, ambil cermin lihat muka kau dalam-dalam. sampai ke hujung lubang pori. baikkah kau? atau burukkah? atau lebih teruk?

baik buruk aku hanya aku dan mereka yang sentiasa bersama melihat jatuh bangun aku sahaja yang tahu.

counting days :)

38 weeks. ibu and papa nervous and cant wait to see you soon. welcome bebiboy. we waiting for you. hope everything gonna be okay and ...